Rijeka, Croatia
Loading





riječki dvoglavi orao


Ambigram Rijeka

Udruga 051 Rijeka

RiRock, glazbeni internetski magazin

Riječanin, pomorski vremeplov

 

Peloza Makso

Makso PelozaRođen: Vele Mune kraj Opatije, 14. rujan 1915.
Umro: Rijeka, 20. srpanj 1989.

Svećenik, crkveni povjesničar i arhivist. Jedan od ključnih autora po pitanju proučavanja crkvene povijesti Istre, Kvarnera i Gorskog kotara, kao i poviješću crkve na širem hrvatskom prostoru. Posebice se zauzimao za očuvanje crkvenih i župnih arhiva i arhivske građe, te za sustavnu uporabu pomoćnih povijesnih znanosti. On je najvažnije ime među crkvenim povjesničarima 20. stoljeća na području riječke crkvene pokrajine.

Nekoliko razreda osnovne škole pohađao je u majčinome rodnom mjestu Sagrado kraj Gorice, a nakon preseljenja obitelji ostale je razrede osnovne i tri razreda srednje škole pohađao u Kastvu.

Više gimnazijske razrede završio je u Državnoj realnoj gimnaziji na Sušaku, gdje je i položio ispit zrelosti.

Od 1934. do 1938. živi u sjemeništu u Senju i vrši dužnosti bogoslova Senjsko-modruške biskupije.

U periodu od 1937. do 1938. predsjednik je senjskoga Zbora duhovne mladeži, ali zbog neslaganja sa njegovim pogledima na društvo, sjemenišne ga starješine, potkraj 1937. razrješuju te dužnosti. To će utjecati na njegovu kasniju odluku da naputi Senj.

1938. seli se u Zagrebu, gdje pohađa studij povijesti na Filozofskom fakultetu i ondje diplomira 1942.
Iste godine nastavlja prekinute bogoslovne studije na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Zagrebu. 1943. diplomira i stiče diplomu iz teologije.

Makso PelozaJoš tijekom studentskih dana Peloza je pokazivao interes za socijalne teme. Pripadao je ljevičarima unutar Hrvatskoga katoličkog pokreta. Bio je personalist u redovima "Domagoja", društva katoličkih studenata i intelektualaca. Stoga je razumljiva njegova odbojnost prema nacionalsocijalizmu i ustaštvu. Tražio je putove zbližavanja s komunistima i marksistima na osnovama kršćanskog socijalizma i personalizma.
Nakon dolaska komunizma, ubraja se među one svećenike koji su bili raspoloženi za suradnju s novim vlastima. Smatrao je komunizam totalitarnim poretkom, ali sposobnim da pozitivno riješi neka socijalna pitanja.

Nakon diplomiranja, Makso je, kao profesor povijesti i diplomirani teolog primljen u Splitsko-makarsku biskupiju, a na Petrovo, 29. lipnja 1944., zaređen je za svećenika te biskupije.

Seli u Zagreb, i u glavnome hrvatskome gradu ostaje do proljeća 1945.

Po svršetku rata odlazi u Pazin u Istru. Posao nalazi u Hrvatskoj Klasičnoj Gimnaziji u Pazinu gdje radi od 1945. do 1951. kao profesor povijesti i zemljopisa te postaje doravnatelj te gimnazije, gdje je od 1949. do 1951. vodio staroslavenski seminar.
Ondje piše nekoliko radova o glagoljici: "Prošlost i pravo glagoljice u Istri" (1949.), "Pape o glagoljici kao o našem narodnom pravu" (1949.), "Tisućgodišnjica ćirilometodske velikomoravske misije" i "Slavenska liturgija u hrvatskim zemljama 1881-1914 godine".

Makso PelozaOd 1948. do 1953. je upravljao rodnom Župom Mune.

1953. odlazi u Rim gdje upisuje studij na Fakultetu za crkvenu povijest Papinskoga sveučilišta Gregoriana (Pontificia Università Gregoriana). Magisterij iz crkvene povijesti stekao je 1957. Za temu magisterija Makso je odabrao temu "Pastoralno djelovanje biskupa Strossmayera; prema njegovim pastoralnim poslanicama i ostalim dokumentima".
U isto vrijeme pohađa i "Scuola Vaticana di Re Paleografia Diplomatica Archivistica" (Vatikanska paleografsko-diplomatska škola) koju također završava uz dodatni tečaj iz arhivistike pri Vatikanskome arhivu. Arhivistiku je završio 1955., a potom paleografiju (povijesna znanost koja se bavi proučavanjem razvoja pisma kroz povijest) i diplomatiku 1959.

26. veljače 1966. doktorirao je na "Papinskom sveučilištu Gregoriana" disertacijom "Preporod dominikanskoga reda u Dalmaciji i Dubrovniku pri kraju jozefinizma" (La rinascita dell'Ordine Domenicano nella Dalmazia e a Ragusa durante il giuseppinismo in dissoluzione /1827–1852/).

Makso PelozaU Rimu je ostao još tri godine istražujući tamošnje crkvene arhive, a 1969. se vraća u domovinu, trajno se nastanivši u Rijeci.

Od 14. rujna do 9. listopada 1971., po želji splitsko-makarskoga nadbiskupa Frane Franića, Makso Peloza je stručno premjestio tamošnji nadbiskupijski arhiv u nove prostore.

U vremenima nenaklonjenima crkvi, od 1969. pa sve do umirovljenja 1981., svećenik Makso Peloza je proveo dvanaest godina kao zaposlenik Sjeverojadranskog instituta, kasnije Centra za znanstveni rad, potom Zavoda za povijesne i društvene znanosti JAZU (danas HAZU) u svojstvu znanstvenog suradnika za etničke odnose, historiju i ekonomiju JAZU u Rijeci.

Makso Peloza, grob na Trsatu

Preminuo je 20. srpnja 1989. u Rijeci, a pokopan je na groblju Trsat, polje D-VII-27.

 

DJELA:

 

 

Kreirao: SEAS

 

Izvori:

 

- Riječka groblja - Imenik riječkih posljednjih počivališta
- Riječka povijest općenito

- Povijest Rijeke od Prapovijesti do 1400
- Povijest Rijeke od 1500 do 1600
- Povijest Rijeke od 1625 do 1650
- Povijest Rijeke od 1675 do 1700
- Povijest Rijeke od 1725 do 1750
- Povijest Rijeke od 1775 do 1800
- Povijest Rijeke od 1825 do 1850
- Povijest Rijeke od 1875 do 1900
- Povijest Rijeke od 1925 do 1950
- Povijest Rijeke od 1975 do 2000
- Povijest Rijeke od 2015 do Danas
- Rijeka, razni događaji i ostalo
- O Rijeci na engleskom jeziku

- Riječke Biografije
- Riječka vlast kroz stoljeća
- Povijest Rijeke od 1400 do 1500
- Povijest Rijeke od 1600 do 1625
- Povijest Rijeke od 1650 do 1675
- Povijest Rijeke od 1700 do 1725
- Povijest Rijeke od 1750 do 1775
- Povijest Rijeke od 1800 do 1825
- Povijest Rijeke od 1850 do 1875
- Povijest Rijeke od 1900 do 1925
- Povijest Rijeke od 1950 do 1975
- Povijest Rijeke od 2000 do 2015

- History of Racing, Preluk - Rijeka
- Riječki grbovi i zastave (heraldika)

 

Na vrh stranice